احکام نماز عید فطر بر اساس فتوای امام(ره) و استفائات رهبر انقلاب
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۰۱۸۸۶
احکام نماز عید سعید فطر بر اساس فتوای امام خمینی(ره) و استفتائات مقام معظم رهبری منتشر میشود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا نماز عید فطر از باشکوهترین اعمال عبادی مسلمانان جهان است که در احادیث اهلبیت(ع) سفارشات فراوانی نسبت به ادای آن شده است. در ادامه احکام مربوط به نماز عید فطر را بر اساس فتوای امام خمینی(ره)و استفتائات مقام معظم رهبری را منتشر میکنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
1516- نماز عید فطر و قربان در زمان حضور امام معصوم(ع) واجب است و باید به جماعت خوانده شود و در زمان ما که امام علیهالسلام غایب است، مستحب مىباشد و احتیاط واجب آن است که آن را به جماعت نخوانند، ولى به قصد رجاء مانع ندارد و چنانچه ولى فقیه یا ماذون - اجازه داده شده - از طرف او اقامه جماعت نماید، اشکال ندارد.
1518- مستحب است نماز عید قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخوانند و در عید فطر مستحب است بعد از بلند شدن آفتاب افطار کنند و زکات فطره را هم بدهند بعد از نماز عید را بخوانند.
1519- نماز عید فطر و قربان دو رکعت است که در رکعت اول بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم، تکبیرى بگوید و به رکوع رود و دو سجده بجا آورد و برخیزد، و در رکعت دوم چهار مرتبه تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده کند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.
1521- مستحب است در نماز عید فطر و قربان قرائت را بلند بخوانند.
1522- نماز عید، سوره مخصوصى ندارد، ولى بهتر است که در رکعت اول آن سوره «شمس» و در رکعت دوم سوره «غاشیه» را بخوانند، یا در رکعت اول سوره «اعل» و در رکعت دوم سوره «شمس» را بخوانند.
1523- مستحب است در روز عید فطر قبل از نماز عید به خرما افطار کند و در عید قربان از گوشت قربانى بعد از نماز قدرى بخورد.
1524- مستحب است پیش از نماز عید غسل کند و دعاهایى که پیش از نماز و بعد از آن در کتاب هاى دعا ذکر شده به امید ثواب بخواند.
1525- مستحب است در نماز عید بر زمین سجده کنند و در حال گفتن تکبیرها دست ها را بلند کنند و نماز را بلند بخوانند.
1526- بعد از نماز مغرب و عشاى شب عید فطر و بعد از نماز صبح و ظهر و عصر روز عید و نیز بعد از نماز عید فطر مستحب است این تکبیرها را بگویند:«الله اکبر الله اکبر لا اله الا الله و الله اکبر الله اکبر و لِلّه الحمد الله اکبر عَلى ما هَدانا».
1528- کراهت دارد نماز عید را زیر سقف بخواند.
1529- اگر شک کند در تکبیرهاى نماز و قنوتهاى آن، اگر از محل آن تجاوز نکرده است بنابر اقل بگذارد و اگر بعد معلوم شود که گفته بوده اشکال ندارد.
1530- اگر قرائت یا تکبیرات یا قنوتها را فراموش کند و بجا نیاورد، نمازش صحیح است.
1531- اگر رکوع یا دو سجده یا تکبیرةالاحرام را فراموش کند، نمازش باطل مىشود.
1532- اگر در نماز عید یک سجده یا تشهد را فراموش کند، احتیاط مستحب آن است که بعد از نماز آن را رجاءاً به جا آورد و اگر کارى کند که براى آن، سجده سهو در نمازهاى یومیه لازم است، احتیاط مستحب آن است که بعد از نماز رجاءاً دو سجده سهو براى آن نماز بنماید.
استفتائات مقام معظم رهبری:
سؤال 633: به نظر جنابعالى، نماز عید فطر و قربان و نماز جمعه، از کدام نوع از واجبات است؟
جواب: در عصر حاضر نماز عید فطر و قربان واجب نیست، بلکه مستحب است، ولى نماز جمعه واجب تخییرى است.
سؤال 634: آیا کم و زیاد کردن قنوتهاى نماز عید باعث بطلان آن مىشود؟
جواب: اگر مراد از کم و زیاد نمودن، کوتاه یا طولانى خواندن قنوتها است این کار موجب بطلان نمىشود و اگر مراد کم یا زیاد نمودن تعداد آنها است، باید نماز را همان طور که در کتب فقهى بیان شده، بجا آورد.
سؤال 635: در گذشته معمول بودکه هر امام جماعتى نماز عید فطر را در مسجد خودش اقامه مىکرد، آیا در حال حاضر اقامه نماز عید فطر و قربان توسط ائمه جماعات جایز است؟
جواب: جایز است نمایندگان ولى فقیه که از طرف وى مجاز در اقامه نماز عید هستند و همچنین ائمه جمعه منصوب از طرف او نماز عید را در عصر حاضر بهصورت جماعت اقامه نمایند، ولى احوط این است که غیر آنان آن را فرادى بخوانند و به جماعت خواندن آن به قصد رجاء نه به قصد ورود، اشکال ندارد. بله، اگر مصلحت اقتضا کند که یک نماز عید در شهر برگزار شود، بهتر است که غیر از امام جمعه منصوب از طرف ولى فقیه، کسى متصدى اقامه آن نشود.
سؤال 636: آیا نماز عید فطر قضا دارد؟
جواب: قضا ندارد.
سؤال 637: آیا نماز عید فطر اقامه دارد؟
جواب: اقامه ندارد.
سؤال 638: اگر امام جماعت براى نماز عید فطر، اقامه به جا آورد، نماز او و سایر نمازگزاران چه حکمى دارد؟
جواب: به صحّت نماز عید امام جماعت و مأمومین ضررى نمىرساند
انتهایپیام/
R1392/P1439/S4,37/CT1منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۰۱۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برای نخستینبار؛ انتشار دستنوشته رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
امام خمینی(ره) در اردیبهشت 1323 مطلبی را در دفترچه یادداشتهای آقای وزیری مکتوب کرد که امروزه به عنوان قدیمیترین متن مبارزاتی ایشان از آن یاد میشود و به نامه قیام لله مشهور است 30 سال پس از نگارش این متن توسط امام خمینی، آیتالله سید علی خامنهای نیز در تاریخ 1353/1/17 دست خطی را در این دفتر مرقوم میکنند که برای نخستین بار توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر میشود.
به گزارش مشرق، مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: در این مکتوبه که پس از تبعید رضا خان و در ابتدای سلطنت محمدرضا پهلوی نگارش شده است امام با مهیا دانستن شرایط برای قیام اسلامی از حق طلبان درخواست می کند که منافع شخصی را رها کنند و به فکر حرکت اصلاحی به منظور اعاده اسلام باشند.یکی از نکات بسیار مهم این نامه امتزاج دقایق عارفانه و آیات قرآنی به منظور انعکاس وظیفه کنشگری عموم و خواص است. از آغاز که با استناد به آیه "قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لله مَثنی وَ فُرادی" کلام پی گرفته میشود و با حکایت مبارزات پیامبران ادامه پیدا می کند و درنهایت با استناد به آیه " وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً اِلَی الله ِ وَ رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی الله" سخن پایان می پذیرد.
۳۰ سال پس از نگارش این متن توسط امام خمینی در تاریخ ۱۳۵۳/۱/۱۷ آیتالله سید علی خامنهای نیز دست خطی را در این دفتر مرقوم می کنند که امروز برای نخستین بار توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر می شود.آیتالله خامنهای نیز در یادداشت خود با استناد به آیه " وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا" از عدم کنشگری متولیان امور دینی و عموم امت اسلامی در قیام برای تحقق اسلام گله کرده و آمدن روزی را آرزو دارد که با کنار رفتن مکاتب مادی و سست پایه، اسلام به عنوان برنامه زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گرفته شود. متن کامل این نامه بدین شرح است:«زیارت گنجینه گرانبهائی از کتاب و نوشته ی اسلامی که محصول کوششی ارجمند است بیننده را به یاد اقیانوس بیکران فرهنگ عمیق و غنی و عریق اسلام عزیز می افکند که در روزگار ترکتازی افکار و مکاتب و فرهنگهای سست و بی پایه ی بشری و در عهدی که پوشالی ترین بنیانهای فکری را در فکر و دل جهانیان مرتبتها و پایگاههاست همچنان و همچنان در عزلتخانه ی کتابها و کتابخانه ها زندانی است و در محوطه ئی بسی دور از زندگی و عمل پیروان اسلامی، تبعیدی. و متولیان و منادیان و مدعیانش را چیزی که کمتر به خاطر است و بیشتر در نسیان، رسالت و مسئولیت و تعهد خطیری است که قرآن و اسلام بدوش آنان نهاده که: و اذ اخذ الذین اوتو الکتاب لتبیننه للناس و لا تکتمونه .... به امید آن روز که امت عظیم اسلام، قرآن و اسلام را همچون برنامه ی زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گیرند... به امید بیداری ها و درس گیری ها... به امید تجلی حماسه ی اسلام و تشیع در زادگاه و پرورشگاه اسلام و تشیع در روز دوشنبه ۱۲ ربیع الاول هزار سیصد و نود و چهار هجری قمریدر حضرت مؤسس عالیقدر کتابخانه ادوم الله برکات وجوده الشریف نگاشته آمد۵۳/۱/۱۷سید علی خامنهای »