احکام نماز عید فطر بر اساس فتوای امام(ره) و استفتائات رهبر انقلاب
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۰۸۱۴۷
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،نماز عید فطر از باشکوهترین اعمال عبادی مسلمانان جهان است که در احادیث اهلبیت(ع) سفارشات فراوانی نسبت به ادای آن شده است. در ادامه احکام مربوط به نماز عید فطر را بر اساس فتوای امام خمینی(ره) و استفتائات مقام معظم رهبری را منتشر میکنیم.
1516- نماز عید فطر و قربان در زمان حضور امام معصوم(ع) واجب است و باید به جماعت خوانده شود و در زمان ما که امام علیهالسلام غایب است، مستحب میباشد و احتیاط واجب آن است که آن را به جماعت نخوانند، ولی به قصد رجاء مانع ندارد و چنانچه ولی فقیه یا ماذون - اجازه داده شده - از طرف او اقامه جماعت نماید، اشکال ندارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
1518- مستحب است نماز عید قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخوانند و در عید فطر مستحب است بعد از بلند شدن آفتاب افطار کنند و زکات فطره را هم بدهند بعد از نماز عید را بخوانند.
1519- نماز عید فطر و قربان دو رکعت است که در رکعت اول بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم، تکبیری بگوید و به رکوع رود و دو سجده بجا آورد و برخیزد، و در رکعت دوم چهار مرتبه تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده کند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.
1521- مستحب است در نماز عید فطر و قربان قرائت را بلند بخوانند.
1522- نماز عید، سوره مخصوصی ندارد، ولی بهتر است که در رکعت اول آن سوره «شمس» و در رکعت دوم سوره «غاشیه» را بخوانند، یا در رکعت اول سوره «اعل» و در رکعت دوم سوره «شمس» را بخوانند.
1523- مستحب است در روز عید فطر قبل از نماز عید به خرما افطار کند و در عید قربان از گوشت قربانی بعد از نماز قدری بخورد.
1524- مستحب است پیش از نماز عید غسل کند و دعاهایی که پیش از نماز و بعد از آن در کتاب های دعا ذکر شده به امید ثواب بخواند.
1525- مستحب است در نماز عید بر زمین سجده کنند و در حال گفتن تکبیرها دست ها را بلند کنند و نماز را بلند بخوانند.
1526- بعد از نماز مغرب و عشای شب عید فطر و بعد از نماز صبح و ظهر و عصر روز عید و نیز بعد از نماز عید فطر مستحب است این تکبیرها را بگویند:«الله اکبر الله اکبر لا اله الا الله و الله اکبر الله اکبر و لِلّه الحمد الله اکبر عَلی ما هَدانا».
1528- کراهت دارد نماز عید را زیر سقف بخواند.
1529- اگر شک کند در تکبیرهای نماز و قنوتهای آن، اگر از محل آن تجاوز نکرده است بنابر اقل بگذارد و اگر بعد معلوم شود که گفته بوده اشکال ندارد.
1530- اگر قرائت یا تکبیرات یا قنوتها را فراموش کند و بجا نیاورد، نمازش صحیح است.
1531- اگر رکوع یا دو سجده یا تکبیرةالاحرام را فراموش کند، نمازش باطل میشود.
1532- اگر در نماز عید یک سجده یا تشهد را فراموش کند، احتیاط مستحب آن است که بعد از نماز آن را رجاءاً به جا آورد و اگر کاری کند که برای آن، سجده سهو در نمازهای یومیه لازم است، احتیاط مستحب آن است که بعد از نماز رجاءاً دو سجده سهو برای آن نماز بنماید.
استفتائات مقام معظم رهبری:
سؤال 633: به نظر جنابعالی، نماز عید فطر و قربان و نماز جمعه، از کدام نوع از واجبات است؟
جواب: در عصر حاضر نماز عید فطر و قربان واجب نیست، بلکه مستحب است، ولی نماز جمعه واجب تخییری است.
سؤال 634: آیا کم و زیاد کردن قنوتهای نماز عید باعث بطلان آن میشود؟
جواب: اگر مراد از کم و زیاد نمودن، کوتاه یا طولانی خواندن قنوتها است این کار موجب بطلان نمیشود و اگر مراد کم یا زیاد نمودن تعداد آنها است، باید نماز را همان طور که در کتب فقهی بیان شده، بجا آورد.
سؤال 635: در گذشته معمول بودکه هر امام جماعتی نماز عید فطر را در مسجد خودش اقامه میکرد، آیا در حال حاضر اقامه نماز عید فطر و قربان توسط ائمه جماعات جایز است؟
جواب: جایز است نمایندگان ولی فقیه که از طرف وی مجاز در اقامه نماز عید هستند و همچنین ائمه جمعه منصوب از طرف او نماز عید را در عصر حاضر بهصورت جماعت اقامه نمایند، ولی احوط این است که غیر آنان آن را فرادی بخوانند و به جماعت خواندن آن به قصد رجاء نه به قصد ورود، اشکال ندارد. بله، اگر مصلحت اقتضا کند که یک نماز عید در شهر برگزار شود، بهتر است که غیر از امام جمعه منصوب از طرف ولی فقیه، کسی متصدی اقامه آن نشود.
سؤال 636: آیا نماز عید فطر قضا دارد؟
جواب: قضا ندارد.
سؤال 637: آیا نماز عید فطر اقامه دارد؟
جواب: اقامه ندارد.
سؤال 638: اگر امام جماعت برای نماز عید فطر، اقامه به جا آورد، نماز او و سایر نمازگزاران چه حکمی دارد؟
جواب: به صحّت نماز عید امام جماعت و مأمومین ضرری نمیرساند
منبع: تسنیم
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۰۸۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایت رهبر انقلاب از توجه امام صادق(ع) به هیئت؛ قربان آن دل!
امام صادق (ع) از راوی سؤال میکنند: تَجلِسونَ وَ تُحَدِّثون؟ مسائل ما را مطرح میکنید؟ او جواب میدهد بله، این کار را میکنیم؛ یعنی همین مجموعه هیئات. حضرت میفرمایند: اِنَّ تِلکَ المَجالِسَ اُحِبُّها؛ من دوست میدارم این مجالس را. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مقام معظم رهبری در بیاناتی میفرمایند: «هیئت را اصحاب ائمه تشکیل دادند و آنها شروع کردند؛ بعد از حادثه کربلا دور هم جمع میشدند.»
.
رهبر معظم انقلاب در در جلسه دیدار مداحان اهل بیت علیهمالسلام به مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا (س) در تاریخ چهارم بهمن ماه 1400 به سابقه تشکیل هیئت از زمان ائمه اطهار علیهمالسلام اشاره کرده و میفرمایند: «هیئت را اصحاب ائمه تشکیل دادند و آنها شروع کردند؛ بعد از حادثه کربلا دور هم جمع میشدند. امام صادق (ع) از راوی سؤال میکنند: تَجلِسونَ وَ تُحَدِّثون؟ مینشینید دور هم صحبت میکنید، حرف میزنید؟ یعنی مسائل ما را مطرح میکنید؟ او جواب میدهد که بله، این کار را میکنیم؛ یعنی همین مجموعه هیئات. بعد حضرت میفرمایند: اِنَّ تِلکَ المَجالِسَ اُحِبُّها؛ من دوست میدارم این مجالس را. قربان آن دل! [میفرماید] مجالس شما را دوست میدارم. اِنَّ تِلکَ المَجالِسَ اُحِبُّها و اَحیوا اَمرَنا؛ مسئله ما را زنده نگه دارید. «اَمرَنا» در کلمات ائمّه زیاد تکرار میشود؛ یعنی مسئله ما -به آن موضوع اساسی و محوریای که ما بر اساس آن حرکت میکنیم، میگویند امر.»
کار قرآنی در شمار مبارکترین کارهای اسلامی و جهادی است
ایشان در ادامه تأکید کردهاند: «حالا ما اگر بخواهیم با تعبیرات امروزی مثلاً عرض بکنیم، اگر چه یک مقداری از آن معنای حقیقی فروکاسته میشود، مثلاً بگوییم راه ما، مکتب ما؛ اَحیوا اَمرَنا؛ یعنی راه ما را زنده نگه دارید، مکتب ما را زنده نگه دارید. در یک روایت دیگر که این هم در کافی هست، میفرماید که تَزَاوَروا وَ تَلَاقَوا وَ تَذاکَروا اَمرَنا وَ اَحیُوه؛ این هم همین جور است؛ احیای امر است.»
انتهای پیام/