Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-08@07:26:09 GMT

احکام عید قربان مطابق با فتاوای مقام معظم رهبری

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۸۲۵۶۸


س. آیا نماز عید قربان واجب است؟
ج. در عصر حاضر نماز عید قربان واجب نیست، بلکه مستحب است.

س. آیا در عصر حاضر می‌توان نماز عیدین را به جماعت خواند؟
ج. خواندن آن به جماعت هرچند به قصد ورود مانع ندارد.

س. نماز عید قربان را از چه زمانی و تا کی می‌توان خواند؟
ج. وقت آن از اول آفتاب روز عید تا ظهر است.

س. آیا گوشت گوسفندی که روز عید قربان در خانه قربانی شده است را تماماً باید بین مردم نیازمند پخش شود؟
ج.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فی نفسه لازم نیست.

س. با کمک مردم گوسفندانی برای قربانی عید قربان خریداری و قربانی شد. آیا می‌توان بعضی از اعضای آن‌ها مثل کله و پاچه و جگر را به هر دلیلی فروخت و تبدیل به گوشت نمود تا گوشت به مصرف فقرا برسد؟
ج. با اجازه صاحبان پول اشکالی ندارد.

س. در عید قربان با یک قربانی حداکثر چند نفر می‌تواند شریک بشوند؟
ج. در قربانی مستحبی محدود به تعداد خاصی نیست.

س. من نمی‌دانستم که در روز عید قربان روزه گرفتن جایز نیست؛ به خاطر همین قضای روزه‌ای که داشتم در آن روز گرفتم، تکلیفم چیست؟
ج. روزه‌ی عید قربان حرام و باطل است و قضای روزه حساب نمی‌شود و باید مجدداً قضای آن را بجا آورید.

س. بنده در ماه رمضان روزه را با کار حرام باطل کرده ام و در حال حاضر که به گرفتن قضای آن پرداخته ام به عید قربان رسیده ام و روز عید را روزه نگرفته ام، حکم روزه‌های ۳۱ روزه‌ی بنده که بین آن فاصله افتاده چیست؟
ج. باید برای ۳۱ روز روزه متوالی که برای کفاره می‌گیرند، روزی را شروع کنند که در بین ۳۱ روز به روزه حرام نرسد، و إلاّ توالی بهم می‌خورد و باید از اول، دوباره شروع کنند، مگر این که موقع شروع تا فرا رسیدن عید قربان، غافل باشند.   س. آیا کم و زیاد کردن قنوت‏های نماز عید باعث بطلان آن می‏شود؟
ج. اگر مراد از کم و زیاد نمودن، کوتاه یا طولانى خواندن قنوت‏ها است این کار موجب بطلان نمى‏ شود و اگر مراد کم یا زیاد نمودن تعداد آن‌ها است، باید نماز را همان طور که در کتب فقهى بیان شده، بجا آورد.   س. در گذشته معمول بودکه هر امام جماعتی نماز عید فطر را در مسجد خودش اقامه می‏کرد، آیا در حال حاضر اقامه نماز عید فطر و قربان توسط ائمه جماعات جایز است؟
ج. جایز است نمایندگان ولى فقیه که از طرف وى مجاز در اقامه نماز عید هستند و همچنین ائمه جمعه منصوب از طرف او نماز عید را در عصر حاضر به‌صورت جماعت اقامه نمایند، ولى احوط این است که غیر آنان آن را فرادى بخوانند و به جماعت خواندن آن به قصد رجاء نه به قصد ورود، اشکال ندارد. بله، اگر مصلحت اقتضا کند که یک نماز عید در شهر برگزار شود، بهتر است که غیر از امام جمعه منصوب از طرف ولى فقیه، کسى متصدى اقامه آن نشود.   س. آیا در حال حاضر و بسط ید ولى فقیه، اقامه نماز عید فطر و قربان فقط توسط ولى فقیه و نمایندگان وى که مجاز به اقامه هستند باید انجام شود یا این که ائمه جماعات هم در مساجد و جاهاى دیگر مى‌توانند اقامه نمایند؟
ج. اقامه نماز عید براى غیر منصوبان از طرف ولى فقیه به قصد رجا، نه به قصد ورود، اشکال ندارد ولى اگر مصلحت اقتضا کند که یک نماز عید در شهر برگزار شود، بهتر است که غیر از منصوب از طرف ولى فقیه کسى متصدّى اقامه‌ى آن نشود.   س. اگر کسى به رکعت دوم نماز عید فطر یا قربان و رکعت دوم نماز جمعه برسد چه وظیفه‌اى دارد؟
ج. باقى نماز را خودش بجا آورد.   س. اگر شخصى در تعداد قنوت‌هاى نمازهاى عید سعید فطر و قربان شک کند که آیا پنج قنوت خوانده یا چهار قنوت، نمازش چه حکمى دارد؟
ج. اگر از محل آن تجاوز نکرده، بنا را بر اقلّ بگذارد.
_غسل روز عید فطر و عید قربان مستحب است، و وقت آن از اذان صبح است تا غروب، و بهتر است آن را پیش از نماز عید بجا آورد؛ و اگر از ظهر تا غروب بجا آورد، احتیاط واجب آن است که بقصد رجاء انجام دهد.  

 _روزه عید فطر و قربان حرام است

_نماز عید فطر و قربان دو رکعت است که در رکعت اول بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیر بگوید، و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعداز قنوت پنجم تکبیرى بگوید و به رکوع رود و دو سجده بجا آورد و برخیزد، و در رکعت دوم چهار مرتبه تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده کند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.

_در قنوت نماز عید قربان هر دعا و ذکرى بخوانند کافى است ولى بهتر است‏این دعا را به قصد امید ثواب بخوانند: "اللهم اهل الکبریاء و العظمة و اهل الجود و الجبروت و اهل العفو و الرحمة و اهل التقوى و المغفرة اسالک بحق هذا الیوم الذى جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلى الله علیه و آله ذخرا و شرفا و کرامة و مزیدا ان تصلى على محمد و آل محمد و ان تدخلنى فى کل خیر ادخلت فیه محمدا و آل محمد و ان تخرجنى من کل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد صلواتک علیه و علیهم اللهم انى اسالک خیر ما سالک به عبادک الصالحون و اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون".

_مستحب است در نماز عید فطر و قربان قرائت را بلند بخوانند.

_نماز عید سوره مخصوصى ندارد، ولى بهتر است که در رکعت اول آن سوره"شمس"  و در رکعت دوم سوره "غاشیه" را بخوانند، یا در رکعت اول سوره "سبح اسم" و در رکعت دوم سوره "شمس" را بخوانند.

_مستحب است در روز عید فطر قبل از نماز عید به خرما افطار کند، و در عید قربان از گوشت قربانى بعد از نماز قدرى بخورد.

_مستحب است پیش از نماز عید غسل کند، و دعاهایى که پیش از نماز و بعد از آن در کتابهاى دعا ذکر شده به امید ثواب بخواند.

_مستحب است در نماز عید بر زمین سجده کنند و در حال گفتن تکبیر‌ها دست‌ها را بلند کنند و نماز را بلند بخوانند.

_مستحب است انسان در عید قربان بعد از ده نماز که اول آن‌ها نماز ظهر روز عید و آخر آن‌ها نماز صبح روز دوازدهم است تکبیرهایى را که در مساله پیش گفته شد بگوید و بعد از آن بگوید: "الله اکبر على ما رزقنا من بهیمة الانعام و الحمد لله على ما ابلانا" ولى اگر عید قربان را در منى باشد مستحب است بعداز پانزده نماز که اول آن‌ها نماز ظهر روز عید و آخر آن‌ها نماز صبح روز سیزدهم ذى‏حجه است، این تکبیر‌ها را بگوید.

_کراهت دارد نماز عید را زیر سقف بخواند.

_اگر شک کند در تکبیرهاى نماز و قنوتهاى آن، اگر از محل آن تجاوز نکرده است بنابر اقل بگذارد، و اگر بعد معلوم شود که گفته بوده اشکال ندارد.

_اگر قرائت ‏یا تکبیرات یا قنوت‌ها را فراموش کند و بجا نیاورد، نمازش صحیح است.

_اگر رکوع یا دو سجده یا تکبیرة الاحرام را فراموش کند، نمازش باطل مى‏شود.

_اگر در نماز عید یک سجده یا تشهد را فراموش کند احتیاط مستحب آن است که بعد از نماز آن را رجاءا بجا آورد، و اگر کارى کند که براى آن، سجده سهو در نمازهاى یومیه لازم است، احتیاط مستحب آن است که بعد از نماز رجاءا دو سجده سهو براى آن نماز بنماید.

 

منابع: [1]،[2]،[3]،[4]،[5]

منبع: تابناک

کلیدواژه: بحران آب طالبان روز عرفه موج پنجم کرونا بحران آب خوزستان عید قربان احکام عید قربان قربانی مقام معظم رهبری بحران آب طالبان روز عرفه موج پنجم کرونا بحران آب خوزستان عید قربان نماز عید فطر و قربان نماز عید قربان اقامه نماز عید آن ها نماز رکعت دوم بجا آورد ولى فقیه دو سجده روز عید قنوت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۸۲۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح دانشگاه حکمت بنیان در ۱۰ دانشگاه اجرایی شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رشید جعفرپور قائم‌مقام و مشاورمعاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، در آئین در دوره آرمان دختران برگزار شد، بیان کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری جهت‌دهی علم و عالم در دانشگاه‌ها باید به‌طورجدی لحاظ شود و دانشجویان و اساتید به‌عنوان سفیران مبانی اندیشه انقلاب اسلامی این مبانی را در سطح دانشگاه گسترش دهند.

وی با بیان اینکه برگزاری این دوره‌ها به شما کمک می‌کند با مبانی اندیشه انقلاب اسلامی به‌ویژه مبانی اندیشه امام راحل و مقام معظم رهبری آشنا شوید، ابراز داشت: شما سفیران این اندیشه‌ها هستید و باید این اندیشه را به دانشجویان منتقل کنید و در هر محفلی مبلغ آن باشید.

قائم‌مقام و مشاور معاون فرهنگی وزارت علوم ضمن اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با تشکل‌های دانشجویی بیان کرد: رهبری در این دیدار برای دانشگاه سه وظیفه مشخص کردند، تولید علم، تولید عالم و جهت‌دهی علم و عالم و فرمودند که در تولید علم موفق عمل کردیم و تولید مقالات علمی، نشریات و کتاب‌های حوزه دانشگاه مؤید این امر است.

وی ادامه داد: در حوزه تولید علم دارای رتبه پانزدهم یا شانزدهم در منطقه هستیم و در بسیاری از حوزه‌ها در رتبه‌های ۱ تا ۱۰ قرار داریم. در حوزه تولید عالم هم گام‌های بسیار خوبی برداشته‌ایم، ۱۵ میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی، بیش از ۳ میلیون دانشجوی در حال تحصیل و بیش از صد‌ها هزار استاد تربیت کرده‌ایم که در شرایط موجود ۱۰۰ هزار استاد در حال تدریس هستند و اینها نشانگر موفقیت ما در زمینه تولید عالم است. از عدالت آموزشی و تنوع دانشگاهی خوبی برخورداریم، اما همان‌طور که مقام معظم رهبری متذکر شدند، در زمینه جهت‌دهی علم و عالم دچار ضعف‌هایی هستیم.

مشاور معاون فرهنگی وزارت علوم در ادامه به ارائه راهکار‌هایی در زمینۀ جهت‌دهی علم و عالم پرداخت و گفت: باید بازنگری در محتوا‌های علمی به‌ویژه در علوم‌انسانی صورت بگیرد؛ چون متأسفانه هنوز متون علمی علوم‌انسانی بر اساس نظریات غربی نوشته شده و نتوانسته‌ایم نظرات خوبی در این زمینه تولید و ارائه نمائیم.

وی افزود: همچنین باید تمهیداتی اندیشیده شود که تلفیق علم و دین در دانشگاه صورت گیرد و الگو‌هایی بر اساس الگو‌های ایرانی - اسلامی طراحی و شخصیت‌هایی مثل بوعلی سینا‌ها و سهروردی‌ها به‌عنوان الگوی اساتید در وزارت علوم لحاظ شود تا اساتید علاوه بر اینکه به علم روز مسلط هستند آموزه‌های دین مبین اسلام را نیز به دانشجویان بهتر منتقل کنند.

وی همچنین از لزوم طراحی دانشگاه‌های حکمت بنیان خبر داد و اظهار داشت: خوشبختانه دانشگاه‌های حکمت بنیانی توسط وزارت علوم در حال توسعه است که تا کنون در ۱۰ دانشگاه اجرایی شده است. در این دانشگاه‌ها حکمت اسلامی مبنای دانشگاه قرار دارد.

راهکار دیگر برای جهت‌دهی علم و عالم طبق گفته جعفرپور ارائه الگو‌های شاگردپروری مبتنی بر ایران اسلامی بود که اشاره به این اصل مهم دارد که اساتید مثل سنت سرآمدان علم در منطق اسلامی شاگردپروری کنند و کلاس‌ها این‌گونه نباشد که اساتید محترم به ارائه درس بپردازند و شاگردان مستمع صِرف باشند؛ بلکه دانشجویان از همان ابتدای راه آرام آرام طی دوره با اساتید پرورش یابند.

جعفرپوردر بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به تاریخچه شکل‌گیری انقلاب اسلامی و اثرات آن در بیداری جهانی اظهار کرد: انقلاب اسلامی در بازه زمانی شکل گرفت که دو اردوگاه جهان را قبضه کرده بودند، لیبرالیسم که غرب را تسخیر کرده بود و کمونیسم که شرق دنیا را در حیطه قدرت خود قرار داده بود و در این تقسیم دوگانه، دنیا دوقطبی شده بود و هر رخداد و یا اتفاقی که در دنیا رخ می‌داد به یکی از این دو قطب نسبت داده می‌شد.

وی در ادامه بیان کرد: فارغ از توضیح مبانی این دو قطب که تشریح آن در این نشست میسر نیست، هر دوی آنها یک نقص جدی داشتند و آن نقص فاحش این بود که توحید و خدا آگاهی در نهاد این دو وجود نداشت. نه لیبرالیسم باوری به خدا و ایمان داشت و نه کمونیسم؛ هر دو دنیا را محدود به همین جهان مادی و فیزیکی که در آن زندگی می‌کنیم، محصور کرده بودند.

مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: انقلاب اسلامی یک طریق جدید، یک طلیعه نو و یک افق وسیع ترسیم کرد که در آن توحید و خداباوری بنیان و محور اصلی آن بود. این دو اردوگاهی که عرض کردم، خیلی تلاش کردند که انقلاب اسلامی را به خود نسبت دهند به‌خصوص کمونیست که هم‌عصر بود با انقلاب‌هایی که در آن زمان رخ داده بود. تا اینکه شعار اصلی انقلاب اسلامی «نه شرقی، نه غربی» از سوی جمهوری اسلامی سر داده شد تا به آنان اثبات کند که ما نه لیبرالیسم را قبول داریم و نه کمونیسم را.

وی با بیان اینکه در واقع انقلاب اسلامی از یک منبع سرشار الهی که مسیر زندگی ما را مشخص می‌کند، الهام گرفته شده است، افزود: درست زمانی که معنویت در جهان رنگ باخته بود، انقلاب اسلامی متولد و متبلور شد و آن نقیصه بزرگی که این دو رویکرد داشت را پوشش داد و یک راه جدید نه فقط برای نجات ایران که مسیری متعالی برای نجات بشریت باز کرد و این افق جدید با توجه به آموزه‌های دینی و با تکیه بر خداباوری و اعتماد به مردم در انقلاب اسلامی تدوین شد.

وی در ادامه بیان کرد: اول «یاد خدا» و دوم «پشتوانه مردمی» سنگ بنای انقلاب اسلامی را شکل داد که مبنای این دو «مردم‌سالاری دینی» را بوجود آورد و نکته مهم نیز در همین امر مستتر است که آن جوهره دینی در آن دو مکاتب قبلی وجود نداشت. در حقیقت مردم‌سالاری دینی با این آموزه‌ها در انقلاب اسلامی پایه‌گذاری، تشکیل و تبیین شد.

جعفرپور ضمن اشاره به توجه امام راحل به همین موضوع مهم خاطرنشان کرد: در طول این سال‌ها در همه اندیشه و عملکرد امام راحل ردپای توجه به مردم‌سالاری دینی مشهود است و حتی در وصیت‌نامه بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی نیز آمده است که مردم ایران از مردم زمان پیامبر اکرم (ص) و سیدالشهدا (ع) بهتر هستند. درواقع آموزه‌های دینی و پشتوانه مردمی مردم‌سالاری دینی را در ایران شکل داد و تا الان نیز پیشرفت انقلاب اسلامی از همین مسیر انجام شده چرا که سیره امام راحل و سیره مقام معظم رهبری نیز در طول این مسیر خداباوری و اتکای به مردم بوده است.

وی ادامه داد: از همان روز اول که ملت ایران شعار «نه شرقی نه غربی» سردادند، هیچ‌گونه نگاه محدودی نداشتند؛ بلکه همیشه در حال ترسیم افق‌های وسیع‌تر برای بیداری دنیا بودند. ۱۰ سال پیش که مقام معظم رهبری نامه‌ای به دانشجویان سراسر دنیا مخابره کردند، مورد نقد برخی قرار گرفت که از حکمت آن بی‌اطلاع بودند؛ اما امروز شاهد نتیجه آن نامه‌نگاری‌ها و ثمره ده‌ها سال تلاش جمهوری اسلامی در بیداری در سطح جهان هستیم.

مشاور معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم خاطرنشان کرد: بیداری اسلامی که معمولاً در حوزه کشور‌های مقاومت و کشور‌های اسلامی صورت می‌گرفت، اینک از سطح کشور‌های اسلامی خارج شده و به تعبیری بیداری اسلامی به یک بیداری جهانی و مقاومت اسلامی به یک مقاومت جهانی تبدیل شده است. دیدیم که چگونه دانشجویان غربی و اروپایی با شنیدن صدای فطرت آزادی‌خواهی که از نظام ما آغاز و به قلب اروپا و آمریکا صادر شد، لبیک گرفتند. هیچ‌وقت این تحلیل وجود نداشت که روزی در قلب آمریکا، در کشور کلمبیا در چهل، پنجاه دانشگاه اصلی دنیا پرچم جمهوری اسلامی برافراشته شود که این امر نشان می‌دهد مسیر انقلاب اسلامی مسیر درستی است و ما نباید بگذاریم که این ندا خاموش شود و تا آزادی قدس شریف باید این مسیر را باقدرت ادامه دهیم.

جعفرپور در پایان خطاب شرکت کنندگان در این دوره گفت: دوره‌ای که در آن قرار دارید مبتنی بر اندیشه‌های مقام معظم رهبری است. ایشان چه در جایگاه رهبری و چه در جایگاه فردی انسانی فرهیخته و حکیم هستند که اندیشه‌های ایشان بسیار متقن است و محور‌های راه‌گشایی را بیان می‌کنند که آینده اثبات می‌کند چه قدر این فرمایشات راهبردی و حکیمانه است.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رادان: حجاب را بگیرند، وطن و دین هم نیست می‌شود | درد بی‌حجابان اقتصاد نیست | آن‌ها که مشکل اقتصادی دارند پشت این دولتند
  • طرح دانشگاه حکمت بنیان در ۱۰ دانشگاه اجرایی شد
  • طرح آمایش سرزمین ورزش کشور را از روزمرگی دور می‌کند
  • جوانان بسیجی مایه فخر و مباهات کشور هستند
  • پیام استاندار لرستان به مناسبت هفته بسیج سازندگی
  • حجاب برای حفظ مقام و جایگاه زن است
  • سرپرست جدید پردیس بنت الهدی صدر اردبیل معرفی شد
  • بسیج سازندگی الگوی خدمت‌رسانی و خدمتگزاری خالصانه است
  • شکل‌گیری امید‌آفرینی در جامعه پس از مشاهده دستاوردهای پژوهشی سمپادی‌ها
  • تبارنامه‌ی ما دفتر شهیدان است